Introductie
De afgelopen jaren horen we regelmatig van leraren (of ondersteunende en leidinggevende professionals) in het onderwijs dat een veilig klasklimaat onder druk staat door ongepast, ongewenst, verkeerd of soms zelfs crimineel gedrag van leerlingen en/of hun ouders (of verzorgers). In dit tweede artikel, in een reeks van drie, focussen we op twee aspecten. Ten eerste blikken we terug op hoe de
aanpak van de leraren rondom klas 1TLB heeft uitgepakt. De casus van 1TLB, uit het eerste artikel, wordt dus vervolgd. Naast een korte terugblik op de aangescherpte aanpak van 1TLB, besteden we in dit artikel ook aandacht aan de pedagogische visie van een school op papier. De in het eerste artikel beschreven aanpak van 1TLB is curatief. Er is een groepsdynamische uitdaging ontstaan en dat heeft geleid tot ongewenst (groeps)gedrag. Dat ongewenste gedrag wil je bijsturen in de gewenste richting.
Als school wil je naast curatief (natuurlijk) ook preventief werken. Vanuit de identiteit, onderwijskundige en pedagogische visie werkt een school aan een possibility atmosphere (Dokman et al., 2019). In het Nederlands vertaald: werken aan een kansenklimaat voor leerlingen, leraren, ondersteunende en leidinggevende professionals in en rondom de school. Dat gaat een flinke stap verder dan de focus op de ondergrens zoals bij klas 1TLB. Bij een ondergrens draait het namelijk om de minimale verwachtingen van schoolgedrag in en rondom de les. Bij een possibility atmosphere wil je werken aan een sfeer waarin er een 1+1 = 3-situatie ontstaat. De sfeer in de groep draagt dan bij aan een optimaal leer- én leefklimaat voor leerlingen én leraren, ondersteunende en leidinggevende professionals in de school. We richten onze aandacht, in deze artikelenreeks, specifiek op aspecten van de pedagogische visie en het ontwikkelen, aanmoedigen en stimuleren van gewenst schoolgedrag, ín combinatie en ín samenhang met het bijsturen, begrenzen of berispen van ongewenst gedrag. We besteden in deze artikelenreeks geen aandacht aan de identiteit of onderwijskundige visie van een school. Terwijl de identiteit en onderwijskundige visie natuurlijk innig verweven zijn met de pedagogische visie en werkwijze van een school. Alles komt samen in het dagelijkse werk en handelen van de leraar voor de klas.
0 reacties