Bij de start van de expertopleiding groepsdynamisch werken zoomen wij in op het beter zicht en vat krijgen op de dynamiek in jouw groep(en). Je brengt met een groepsdynamische bril jouw groep(en) in kaart. Op die manier leer je te achterhalen waar de symptomen van gedrag vandaan komen, wie daar welke rol in speelt, wat de betekenis en functie van het gedrag is en vanuit welke oorzaken en motieven dat gebeurt. Dat combineren wij regelmatig met live observatielessen in klassen of groepen.
Specifiek groepsdynamisch leren observeren en duiden van groepsgedrag staat in de eerste fase centraal en vormt de basis van het groepsdynamisch werken. Vervolgens gaan wij dieper in op het achterhalen van oorzaken en motieven achter het waarneembare gedrag. Je leert verschillende type interventies te onderscheiden en gericht in te zetten. Maar je denkt ook na over hoe je het groepsdynamisch werken wil positioneren in je eigen werk. Hoe kun je (nieuwe) collega’s ondersteunen op dit thema? En hoe zet je de werkwijze voor jouw school preventief in en wat betekent voor de onderlinge samenwerking en teamdynamiek?