Werkbladen groepsdynamisch werken in de Voorschoolse Educatie

Werkbladen voor pedagogisch medewerkers, coaches en andere interne en externe betrokkenen bij groepen in de Voorschoolse Educatie.

Door: Marlies Koops- Wolters

Groepsdynamisch werken in de Voorschoolse Educatie is ontstaan in groepen waar pedagogisch medewerkers uitdagingen ondervinden in hun interactie met de groep. In situaties waar ze zich op allerlei gebieden tekort voelen schieten. waar tijd schaars is voor extra aandacht aan kinderen en waar het omgaan met ‘opvallend gedrag’ een puzzel lijkt. In groepen waar het pedagogisch klimaat in de groep onder druk staat. Deze werkbladen zijn bedoeld als middel om deze spiraal te doorbreken en dienen tegelijkertijd als preventief middel om vroegtijdig signaleren en handelen te bevorderen (Koops-Wolters. 2023).

Door de verschillende fasen van groepsdynamisch werken te doorlopen (gedrag in kaart brengen. doelen stellen. uitvoeren. volgen en evalueren) kunnen pedagogisch medewerkers samen met andere betrokkenen nadenken over een passende aanpak die aansluit bij het zichtbare gedrag in de groep. De werkbladen maken het mogelijk gedrag visueel inzichtelijk te maken en een gezamenlijke taal te spreken. Dit draagt bij aan bewustwording van de pedagogisch medewerkers bij het kijken naar gedrag en creëert nieuwe handelingsmogelijkheden.

Deze werkbladen zijn het resultaat van het project ·groepsdynamisch werken in de Voorschoolse Educatie’ (Koops- Wolters. 2023). uitgevoerd in opdracht van de gemeente Almere. Met dank aan de deelname van de organisaties Partou. Kinderopvang Kiekeboe. Sterke Start en De Schoor.

Klik op de groene button hieronder om de werkbladen te downloaden (pdf).

0 reacties

Meer publicaties

Nee (is ja)

Nee (is ja)

Introductie en doel Een leraar heeft de verantwoordelijkheid en bevoegdheid om de lesinhoud én de...

Lees meer